خودروهای فرسوده مانند آدمآهنیهای خطرناکی هستند که نفس شهرها را میگیرند و با پاگذاشتن روی راه تنفسشان، شهرها را آلوده و کثیف میکنند. بالابودن مصرف سوخت خودروهای قدیمی و میزان بالای تولید آلودگیشان برای هر شهری خطرناک و هزینهزاست. برای همین دولتها در تلاشاند که پای این خودروها را از جادههای شهری و بینشهری بیرون بکشند و آنها را اسقاط کنند. اما شرایط اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۰ چیست؟ اصلا چه خودروهایی فرسوده محسوب میشوند؟ مدارک لازم برای اسقاطکردن آنها چیست و آیا طرحی برای تعویضشان وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا از همه اینها برایتان بگوییم.
ثبت نام خودرو فرسوده در طرح قرعهکشی خودروسازان
علیرضا احمدی سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت سازمان راهداری با اشاره به اجرای مفاد بند ف تبصره ۷ بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: ۱۰ درصد از میزان فروش خودروهای تولید داخل به مالکان خودروهای فرسوده اختصاص پیدا میکند.
او با اشاره به اینکه مالکان خودروهای فرسوده پس از برنده شدن در قرعهکشی خودرو باید منتظر دریافت پیامک برای مراجعه به مرکز اسقاط خودرو باشند، اضافه کرد: در مرحله بعدی مالک خودرو فرسوده باید به مرکز اسقاط انتخاب شده مراجعه و درخواست مربوطه را ارائه کند. در مرحله بعد نیز پذیرش خودرو برای اسقاط انجام شده و مالک خودرو فرسوده بایستی متن اقرارنامه پیوست را قبل از اسقاط خودرو امضا کند.
سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت بیان کرد: پس از امضا، اقرارنامه باید توسط مدیر مرکز اسقاط مهر و امضا شده و ثبت دبیرخانه شود. ۲ نسخه از این اقرارنامه تحویل مالک خودرو شده و یک نسخه نیز در مرکز اسقاط میماند. در مرحله بعدی باید تصویر اقرارنامه در سامانه نوسازین بارگذاری شود.
احمدی یادآور شد: در مرحله بعدی ثبت پذیرش خودرو بهعنوان حقالعمل کار در صفحه شرکت خودروساز انجام میشود. در ادامه نیز مراحل قانونی اسقاط خودرو و بارگذاری اطلاعات خودروهای اسقاط شده تایید شده از سوی ناجا در سامانه نوسازین انجام خواهد شد. در مرحله بعدی تأییدیه اسقاط خودرو فرسوده ممهور به مهر مرکز اسقاط و فرم اقرارنامه و سایر مدارک و مستندات مورد درخواست تولیدکننده خودرو ارائه میشود.
اعلام سن فرسودگی خودروها برای شرکت در قرعه کشی – ۲۵ مهر ۱۴۰۱
سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت سازمان راهداری با اشاره به تحویل ۲ ماهه خودروهای جایگزین خودروهای فرسوده، جزئیات سن فرسودگی خودروهای فرسوده را تشریح کرد.
علیرضا احمدی در گفتوگو تسنیم با اشاره به اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی فروش تولید خودروسازان داخلی به مالکان خودروهای فرسوده، اظهار کرد: معیار فرسوده بودن یک خودرو بر اساس آییننامه خارج کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک مرز سن فرسودگی است.
وی توضیح داد: این سن برای خودروهای مختلف، متفاوت است. مطابق ماده ۲ آئیننامه ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی برای خودروهای شخصی (سواری و سواری کار) ۱۵ سال است.
وی ادامه داد: سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانهسوز ۸ سال، خودروهای عمومی پایهگازسوز ۱۰ سال، خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال، وانت پایه گازسوز ۱۴ سال، بنزینی دوگانهسوز دیزلی ۱۳ سال، اتوبوس درونشهری دیزلی ۸ سال، اتوبوس پایه گازسوز ۱۰ سال، اتوبوس درونشهری برقی (بازسازی شده) ۲۰ سال، مینی بوس و میدل باس درونشهری و برون شهری دیزلی ۸ سال و پایهگاز ۱۰ سال و برای برقی بازسازی شده ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.
سرپرست ستاد مدیریت حملونقل و سوخت سازمان راهداری و حملونقل جادهای اضافه کرد: سن فرسودگی اتوبوس برونشهری ۱۰ سال، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال، موتورسیکلت بنزینی کابراتوری ۵ سال، انژکتوری ۶ سال و موتورسیکلت برقی ۱۲ سال است. برای سواریهای دولتی سن فرسودگی ۱۳ سال است.
مجلس با کلیات لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو موافقت کرد- ۲۰ مهر
نمایندگان مجلس با کلیات لایحه الحاق یک تبصره به قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند. این لایحه در خصوص اصلاح قانون اسقاط خودروهای فرسوده است.
براساس گفتههای یکی از اعصای کمیسیون صنایع و معادن مجلس کشور ترکیه با جمعیتی برابر با کشور ما مصرف سوختی برابر با ۱۰ میلیون لیتر در روز دارد در حالی که این رقم برای ایران ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز است. یکی از دلایل اصلی چنین مصرف سوختی به خودروهای فرسوده و ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده باز میگردد.
روحالله عباسپور در این خصوص گفت: «برای مدیریت مصرف بنزین باید خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومی و مردمی خارج و خودروهای نو جایگزین شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند، اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش تصادفات نیز نمایان میشود. طبق اصلاحات صورت گرفته یک چهارم خودروهای تولیدی در کشور باید اسقاط شوند، همچنین تاکسیها و اتوبوسهای عمومی نیز باید از تسهیلات خرید خودروی جدید در صورت اسقاط بهرهمند شوند.»
شناسایی خودروهای فرسوده
خودروی فرسوده چیست و چقدر عمر کرده است؟ بهطور کلی، هر وسیلهای عمری مجاز دارد. اگر از آن سن بگذرد، دیگر فرسوده محسوب میشود. اما عددی کلی وجود دارد که میگوید، سن مجاز وسایل نقلیه، بهطور میانگین در حدود ۲۰ سال است.
البته دقت کنید که این عمر مجاز، بیشتر برای خودروهایی است که مصرفشان چندان بالا نیست. یعنی چه؟ یعنی مانند تاکسیها یا اتوبوسها مدام در تردد نیستند و میزان فرسودگیشان تاحد زیادی کمتر است. برای وسایل نقلیهای که پرتردد هستند و میزان فرسودگیشان زیاد است، کارکرد خودرو هم در نظر گرفته میشود.
یادتان باشد که مقوله تعیین زمان فرسودگی خودروها به شرایط فرهنگی، اقتصادی و میزان رشد فناوری هم وابسته است. برای نمونه، شاید در یک کشور با استانداردهای بالا در زمینههای مذکور، عمر فرسودگی وسایل نقلیه بسیار کوتاهتر از کشورهای دیگر باشد. بدیهی است که ایران هم کشوری پیشرفته نیست و عمر وسایل نقلیه بیشتر از متوسط ۵ سال است.
سن فرسودگی خودرو
در ایران، خودروهایی وجود دارند که بالای بیش از ۳۰ سال عمر کرده و هنوز در چرخه تردد هستند. اینها از متهمان درجه یک آلودهسازی هوای شهرها هستند. اما اجازه بدهید که نگاهی دقیقتر به سن فرسودگی خودروها در ایران داشته باشیم:
سن فرسودگی خودروهای سواری: ۲۰ سال
سن فرسودگی خودروهای سواری دولتی: ۱۵ سال
سن فرسودگی خودروهای تاکسی: ۱۰ سال
سن فرسودگی خودروهای مینیبوس: ۱۵ سال
سن فرسودگی اتوبوس شهری: ۱۰ سال
سن فرسودگی اتوبوس برونشهری: ۱۵ سال
سن فرسودگی کامیون کِشنده: ۲۵ سال
سن فرسودگی وانت: ۱۵ سال
سن فرسودگی موتورسیکلت: ۱۰ سال
خودروهایی که به این سنین میرسند باید مراحلی را طی کنند و اسقاط شوند. اما چه شرایط و مراحلی در این زمینه وجود دارد؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت.
شرایط اسقاط خودروهای فرسوده
برای اینکه مشخص شود، خودرویی فرسوده است و نیاز به ورود به فرایند اسقاط دارد، عوامل مختلفی در نظر گرفته میشود. برای نمونه، عوامل زیر در احتساب سن فرسودگی خودرو نقش دارند:
میزان آلایندگی وسیله نقلیه
پایینبودن سطح ایمنی خودرو
و… .
برای اینکه خودرویی وارد فرایند اسقاط شود، باید در دسته فرسودهها قرار بگیرد. وامی هم به دارندگان این خودروها داده میشود تا بتوانند با سپردن خودروی خود به فرایند اسقاط و خارجشدن از دور، وسیله دیگری تهیه کنند. البته باید بدانید که اسقاطکردن خودرو هزینهای در حدود ۷ میلیون تومان دارد و وامی که به صاحبان این خودروها بعد از اسقاط تعلق میگیرد، در حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون است.
طرح نقدی خودروهای فرسوده
طرحهایی برای از میانبرداشتن خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده است. این طرحها، صاحبان وسایل نقلیه فرسوده را به سمت خارجکردن آنها از دور تردد تشویق میکنند. برای نمونه طرحی موسوم به «طرح نقدی» وجود دارد که طی آن، دولت از راه مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، وسایل نقلیه را تحویل میگیرد و با ارزیابی لاشه خودرو و ارزشی که دارد، معادل آن، وجهی را به صاحب خودرو میپردازد.
چه خودروهایی میتوانند در این طرح شرکت کنند:
خودروهای فرسوده سواری مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵
خودروهای فرسوده وانتبار مدل ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵
خودروهای فرسوده مینیبوس مدل ۱۳۷۰ به قبل
خودروهای فرسوده اتوبوس مدل ۱۳۷۰ به قبل
خودروهای فرسوده کامیون مدل ۱۳۷۰ به قبل
– مدارک ثبت نام خودروهای فرسوده
برای اینکه وارد «طرح نقدی» خودروهای فرسوده شوید، نیاز به ارائه مدارکی دارید. چه مدارکی؟
چون خودروهای فرسوده قدیمی هستند، دولت هم سند قطعی وسیله را میپذیرد و هم اسناد وکالتی مربوط به آن را.
کلیه مستندات مربوط به خودرو مانند برگه پرداخت خلافی، مالیات و عوارض خودرو هم باید ارائه شوند.
مشخصات هویتی مالک هم در سامانه ثبتنام نوسازی خودرو دریافت میشود.
مشخصات خودرو از جمله رنگ آن، شماره شاسی، شماره موتور، شماره انتظامی و… هم در سامانه دریافت میشود.
این مدارک باید بعد از ثبتنام در سامانه نوسازی ارائه شوند.
– مراحل ثبتنام در طرح نقدی خودروهای اسقاط
مرحله نخست: برای شرکت در این طرح باید در مراکز اسقاط ثبتنام کنید. این ثبتنام از راه مراجعه حضوری به مراکز اسقاط یا مراجعه اینترنتی به وبسایت خودروهای فرسوده انجام میشود. نشانی سایت هم به شرح زیر است:
https://aseb.ir/
مرحله دوم: در مرحله بعدی هم فراخوانی از سوی مرکز اسقاط و تحویل خودرو اعلام میشود.
مرحله سوم: وجهی معادل ارزش وسیله فرسوده به حساب صاحب آن واریز میشود.
طرح جایگزین برای اسقاط خودروهای فرسوده
طرح دیگری هم برای اسقاط خودروهای فرسوده وجود دارد. این طرح موسوم به «طرح جایگزین» است و در آن، خودروی فرسوده با وسیلهای جدید تعویض میشود.
مراحل ثبتنام در طرح جایگزین خودروهای فرسوده
روند ثبتنام برای شرکت در طرح جایگزین به شکل زیر است:
مرحله نخست: برای استفاده از این طرح هم باید در همان سایتی ثبتنام کنید که پیشتر معرفی شد. امکان مراجعه حضوری به یکی از نمایندگیهای خودروساز هم وجود دارد.
مرحله دوم: خودروی فرسوده خود را تحویل میدهید.
مرحله سوم: از طرف شرکت خودروساز به بانک معرفی میشوید.
مرحله چهارم: وام خرید خودروی تازه دریافت میکنید.
مرحله پنجم: خودروی جدید به شما تحویل داده میشود.
نظرات